background

WAT KOST RADIORECLAME

Welke zender(s) zet je in?

Een grote zender heeft zo’n 3 miljoen luisteraars per week. Een kleinere rond de 50 duizend. Een simpele regel: hoe groter de zender, hoe hoger de kosten.

Kies je altijd een grote zender? Bij grote zenders zitten veel luisteraars uit je doelgroep. Maar ook veel uit andere doelgroepen. Daar betaal je wel voor. Soms zijn twee kleine zenders effectiever dan een grote.

Radioreclame maken kan met elk budget

De tarieven bij radiozenders hangen niet alleen af van het aantal luisteraars maar ook van het aantal spots per dag, uitzendmoment en de lengte.

Zenders berekenen spots per seconde. Een korte slim geschreven spot bespaart dus geld. Uitzenden op een kleinere zender ook. Eigenlijk kan je voor elk budget op de radio.

Wat vragen zenders voor het uitzenden?

De prijs hangt af van het aantal luisteraars, het aantal spots per dag, de lengte van de spot en het uitzendmoment. Hieronder toch een indicatie.

Voor een week lang elke dag 5 spotjes uitzenden vraagt een kleine zenders €1500. En een grote zender met 3 miljoen luisteraars per week gemiddeld €9000.

Wij vinden je doelgroep

Je doelgroep is altijd wel te vinden op de radio. Qmusic is marktleider in de commerciële doelgroep 20-49 jaar. En bij Radio1 vind je bijvoorbeeld de wat hogeropgeleiden van boven de 40.     

Houd bij het zoeken naar de doelgroep rekening met wat mediamensen ‘waste’ noemen. Luisteraars die niet in je doelgroep zitten maar waar je wel voor betaalt bij een grote zender.

Wat kost een radiospot maken?

De exacte prijs noemen blijft lastig. Gaat het om één enkele radiospot of een serie spots. Wil je dat we nadenken over een pay-off? Een spot met muziek of soundlogo?

Maar goed, je wilt toch een prijsindicatie. Een simpele spot heb je al vana € 1450. En soms is die helemaal gratis door de korting die we bedingen bij de zenders.

Zelf zendtijd inkopen of laten doen?

Hoe koop je zendtijd in? Zoek zenders met je doelgroep. Bepaal je uitzendbudget en kies één of meerdere zenders. Zet dan slim het uitzendbudget in?

Vind je het te lastig? Dan kunnen wij het voor je doen. Wij kennen de markt en in veel gevallen ben je bij ons voordeliger uit.

Welke spot past het beste bij je merk?

Elke reclamespot is een contactmoment met je doelgroep. Bouw met elke spot aan je ‘merk'. Zorg voor een consistente stijl. Dan ‘ziet’ je doelgroep bij elke radiospot niet steeds een ander persoon voor zich.

Zorg dat je communicatie goed aansluit bij de identiteit en het imago van je onderneming of dienst, zo maakt je doelgroep kennis met een echt merk.

Start vandaag met radioreclame maken





Een vraag? Mail ons