Tips.

Optimale radiocampagne duurt 2 weken.
De meest effectieve radiocampagne duurt maximaal 2 weken. Radioluisteraars werden ondervraagd over de herkenning, waardering en irritatie van 25 radiocampagnes. Het effect was vanaf 1 week pas optimaal om na 2 weken uitzenden wat af te zwakken. Het eerste contact met de doelgroep was het meest effectief. Na 7 of 8 keer een spot horen nam het effect af.

Hoe zit het met je merkkracht?
Is je ‘merkkracht’ groot genoeg om direct met verkopen te starten? Of moet je eerst werken aan de naamsbekenheid van je radiospot? Consumenten willen zekerheid voor ze tot actie overgaan. Elke marketing goeroe kan het je vertellen. Merkkracht verloopt in 3 stappen. 1. Kennis (Ken ik dit merk?) 2. Houding (Hoe denk ik over dit merk?) 3. Gedrag (Het is OK. Ik ga tot aankoop over).

“Zonder data ben je gewoon een persoon met een mening”.
W.Edward Deming
Gevoel en intuitie zijn belangrijk. Maar wij checken voor we radioreclame gaan maken onze opinie en ideeën toch altijd even. Zou iedereen moeten doen. Die uitspraak van Edward Deming is nog steeds relevant. Hij hielp bedrijven als Sony en Toyota te groeien. Dus hij zal het het weten.

Wie wil er geen radiospot die een goede indruk achterlaat?
Elke week luisteren 13 miljoen Nederlanders naar radioreclame. Neem radioreclame serieus en zorg ervoor dat je communicatie goed aansluit bij de identiteit en het imago van je onderneming. Zo maakt je doelgroep kennis met een echt merk.

5 redenen om te kiezen voor radioreclame.
- Radio is een intiem en persoonlijk medium: het staat dicht bij de consument.
- Met radio kan in korte tijd een groot bereik worden gerealiseerd.
- Radio is relatief goedkoop, ook qua productie.
- Radio is snel inzetbaar.
- Radio biedt in creatief opzicht kansen om te scoren.
Consument is nu prosumer.
Futuroloog Alvin Toffler heeft gelijk gekregen. Lang geleden stelde hij dat de consument een proactieve consument oftewel ‘prosumer’ zou worden. Een prosumer is zelfbewust, wil kwaliteit is op zoek naar zingeving. Prosumers zijn doorgaans goed geïnformeerde consumenten over producten en diensten. En bepalen zelf of ze die producten en merken een plaats in hun leven gunnen. Merken moeten vanaf nu dus de sympathie van de consument zien te winnen met hun radioreclame.
Is een actie nou wel of niet goed voor je merk?
Nederlanders staan bekend om het najagen van koopjes. Schaam je niet. Recent onderzoek bevestigt dat consumenten uit andere landen ook gek zijn op korting. Een simpele korting vinden we het leukst, daarna volgt 2 halen 1 betalen. Maarrrrr, uit dat onderzoek kwam ook dat acties merken kunnen beschadigen. De consument vraagt zich namelijk ook af ‘waarom krijg ik ineens korting of 1 product gratis’? Beter is het om een actie te koppelen aan iets. Bijvoorbeeld 'We bestaan 5 jaar dus korting!' Of..nou, dat kunnen wij voor je verzinnen.

Negen typen radiocommercials.
1. Reportercommercial: ingesproken boodschap zonder geluidseffecten of muziek. 2. Conversatie commercial: op ontspannen wijze ingesproken boodschap door 1 persoon. 3. Hoorspel-commercial: door twee personen commercial in hoorspelvorm. 4. Dialoogcommercial: Niet in speelvorm gebrachte discussie over product. 5. Revuecommercial: in humoristische sfeer gepresenteerde commercial. 6. Hamercommercial: voordelen product worden met hamerslagen onder de aandacht gebracht. 7. Jingle-commercial: goed in het gehoor liggende melodie met eenvoudige tekst. 8. Filmcommercial: boodschap met muzikaal thema onder boodschap. 9. Effectcommercial: vraagt aandacht door speciale geluidseffecten.
Bier na wijn geeft venijn.
De uitdrukking bier na wijn geeft venijn komt uit de gouden eeuw. En heeft niets te maken met chemie in de maag. Mensen dronken toen bier omdat water niet schoon genoeg was. Als het je financieel beter ging dronk je wijn. Wijn gaf status. Als je terug moest aan het bier betekende dat status verlies. Venijn dus. Radioreclame maken is net zoiets. In de meeste gevallen proberen radiocommercials consumenten over te halen om een ander product te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld een andere auto, een wasmiddel of een nieuwe verzekering. Die overstap moet dan wel betekenen dat ze in status stijgen. Anders geeft dat venijn in het hoofd. Een lagere prijs is dus niet altijd een overstap waard. Maar een lagere prijs van een rebels merk die vecht tegen de grote jongens weer wel. Zorg voor een sterk merk met een status verhogende insteek. Dan kun je nog jaren mee. Proost.

”You can say the right thing about a product and nobody will listen. You’ve got to say it in such a way that people feel it in their gut. Because if they don’t feel it, nothing will happen”. Bill Bernbach.

Achter welke doelgroep zit je aan op de radio?
Met 13 miljoen luisteraars is elke doelgroep goed te vinden. Maar kijk uit dat je niet teveel betaalt. Bij een grote zender zit waarschijnlijk een grote groep van jouw doelgroep, maar ook heel veel luisteraars die niets doen of niets kunnen met de boodschap. Daar betaal je wel voor! RadioHeads zoekt voor je uit wat de voordeligste manier is om je doelgroep te bereiken.
Lange of korte radiocommercial?
Radiocommercials varieren tussen de 5 seconden en 2,5 minuut. Maar wat is de ideale lengte? De meeste onderzoeken wijzen uit dat extra lengte bij radioreclame positieve effecten heeft op de herinnering en waardering, schrijft Jolanda van As in ‘De effectiviteit van radioreclame’. De verschillen zijn echter marginaal en laten zien dat lengte een van de minder belangrijke beinvloedings-factoren is. Wij kiezen altijd simpel de lengte die nodig is voor de boodschap. Kan het korter dan doen we dat. Scheelt toch uitzendkosten voor onze klanten.

Geen B to B maar H to H.
Business to Business is anders dan andere reclame uitingen. Tenminste dat krijgen we vaak te horen. “Nee, niet van die gewone woorden gebruiken. Het moet meer B2B, je weet wel”. Toch zijn de B2B’ers die we ontmoeten altijd hele leuke en gewone mensen. Gewone humans zeg maar. Waarom willen ze tegen andere B2B’ers dan ineens B2B praten? Omdat iemand er ooit mee begonnen is. En iedereen denk dat het zo hoort. De tip is: denk niet Business to Business maar Human to Human. We zijn tenslotte allemaal mensen.

Soundlogo of geen soundlogo?
De plaats van de jingle lijkt inmiddels overgenomen te zijn door het audiologo: een kort muziekje of ander geluidseffect dat door de luisteraar meteen aan het merk gekoppeld wordt. Eigenlijk een soort van handtekening van het merk. Je kunt het frequent uitzenden op radio en verder zowel op radio als op tv overal achterplakken. Het bekendste audiologo is ongetwijfeld het Intel-‘pingeltje'. Het wordt vaak gebruikt door ‘grote’ merken die veel adverteren. Want voor het ‘pingeltje’ er goed in zit bij de consument, moet er eerst flink wat uitzendbudget tegenaan. Heb je voldoende uitzendbudget? Zeker doen.

Klanten krijgen hem gratis van ons.
Wij komen bij RadioHeads allemaal uit de reclamewereld. We hebben allemaal gewerkt bij grote bureaus. In de jaren hielden wij altijd bij wat er uit onderzoeken kwam. Daar werd door grote klanten altijd veel geld in geïnvesteerd. We hebben nu 52 redenen waarom klanten iets van je willen kopen maar eens opgeschreven. Binnenkort in de winkel maar bij ons krijg je de digitale versie alvast kado als klant.

Hoe beoordeel je als adverteerder radiovoorstellen?
1. Beoordeel niet wat je leest, maar wat je hoort.
2. Probeer je tijdens het luisteren in te leven in de consument.
3. Luister naar de commercial in een ‘natuurlijke’ omgeving.
4. Scripts zijn ‘breekbaar’. Met en paar woorden veranderen kan spanning of dramatiek verdwijnen uit een spot.
5. Sta open om met iets unieks te komen als merk.

RadioHeads maakt nu ook TV reclame.
Een goed radio-idee kan je ook omzetten in beelden. Zo herken je een goed idee. Dat merkte Carteam ook. Wij zorgden namelijk niet alleen voor hun radiospot maar ook voor hun tv-commercial. Dat bedoelen wij als we zeggen dat RadioHeads een klein bureau is met de kracht van een groot bureau.

Schreeuwerige radiocommercials werken niet.
Er is ooit een tijd geweest dat hard schreeuwen verkocht. Toen mensen nog te imponeren waren met reclame. Die tijd is voorbij. De consument heeft de macht. Professor Byron Sharp hoogleraar marketing zegt het mooi: "The most effective ads don't sell but make people buy". En hij heeft gelijk. Wanneer werd in uw omgeving nog iemand dol enthousiast van een schreeuwerige spot zondere een greintje humor? Wat wel werkt is om aardige, opvallend, met emotie, of met humor mensen te laten focussen op een voordeel van uw product.

Nodig hebben of willen hebben.
Bij het schrijven van een radiocommercial kijken wij eerst naar de aard van een product. Heeft de consument het nodig? Of wil de consument het hebben? Simpel uitgelegd; wc-papier hebben we nodig. Aanplakwimpers willen we hebben. De radiospots die je maakt voor deze producten verschillen ook. Radiocommercials voor wc-papier hebben een voordeel nodig. Aanplakwimpers een verkoopidee.

Radioreclame zorgde met een relatief klein budget voor 50% groei in sales.
Beaphar adverteerde voor haar vlooienband op de radio. In drie opvolgende maanden dat de radiospot werd uitgezonden groeide niet alleen de naamsbekendheid maar ook de sales met 50%! Radio werkte dus voor Beaphar. De commerciel directeur zei hierover: “De behoefte aan anti vlooienbanden is het hoogst bij warm weer. Met radio is goed in te spelen op het weer en weersverwachting. De radiospots werden veelal ingezet bij warm weer. Dat maakte de boodschap relevant."

Radioreclame maak je met kennis en creativiteit.
Wij zijn zo’n beetje de vaste leverancier van de Radboud universiteit. Dat zit zo. Zij onderzoeken regelmatig het effect van reclame uitingen. En wij maken daarvoor de radiospots. En in ruil krijgen wij inzicht in alle onderzoeken. En die kennis gebruiken we weer in onze spots.

Koude dooie vis met rijst.
Alhoewel heel accuraat, is deze benaming niet de beste manier om mensen te laten genieten van sushi. Mensen zijn geen rationele informatie verwerkingsmachines. Mensen houden van verhalen, connecties en vaak ook ook van status. Goede marketeers en reclamemakers kunnen gewone producten ombuigen in producten die mensen ineens willen kopen. Producten serveren met een goed verhaal. Dat is marketing.

Adverteren op radio doe je met impact.
Welke radiospots heb je onthouden de laatste tijd? De saaie ingeblikte radiospots, die je saai een product wilden verkopen? Of de spots die je lieten lachen, emotie opriepen of je een ander inzicht gaven? Precies. Waarom kiezen heel veel bedrijven dan voor middle of the road spots zonder emotie? Jw bedrijf is toch uniek? Waarom dan geen unieke radioreclame?

Een merk dat de boel op z’n kop zet, wint altijd.
Met aannames over wat een bepaalde doelgroep leuk vindt, moet je altijd oppassen. Maar na duizenden testen bewees Neurospycholoog Sally Hogshead dat er één architype is waar we vrijwel allemaal gevoelig voor zijn: 'de game changer'. Degene die de boel op z'n kop zet wint. Dus ga op zoek naar een innovatie in je buisinessveld die mensen fasineert en een beetje de rebel in ze naar bovenhaalt. Dat deed bijvoorbeeld Routemobiel en Brand new day in Nederland en Airbnb, Tesla en Uber wereldwijd, die krijgen gratis pr.

Internet of radioreclame?
We zijn het vergeten, maar tv en radio is ooit uitgevonden om reclame te kunnen maken. Shows werden bedacht om zoveel mogelijk mensen een advertentie voor te kunnen houden. Nog steeds. Internet is in eerste instantie niet uitgevonden om reclame te maken. Toch wordt het gebruikt om ouderwets een massa te bereiken, bijvoorbeeld door een banner te plaatsen op nu.nl. Dat is een van de weinige site's met een miljoenen publiek. De meeste sites hebben gewoon een micro doelgroep. Dat is het wezen van internet. Voor ieder wat wils. Uiteindelijk kom je voor een betaalbare massa doelgroep toch weer uit bij radioreclame.

Effectiviteit is een samenspel van emotie en verstand.
Onderzoek wijst uit dat mensen veelal beslissingen maken met hun emotionele oerbrein of ‘lizzardbrain' en met hun verstand. Weinig consumenten maken een beslissing gebaseerd op slechts 1 van deze twee. Aandacht wordt getrokken door emotie en de beslissing wordt genomen met het verstand. Goede radiospots spelen hierop in.

Keep it simple.
Stel je krijgt de microfoon om kort een zaal toe te spreken. En je wilt dat iedereen alles goed begrijpt. Probeer dan niet in de korte tijd drie dingen te vertellen. Maar hou het simpel bij 1 verhaal. Één boodschap. Anders loop je de kans dat niemand luistert. Heel veel informatie uit de koffer toveren werkt ook niet in een radiospot. Het is zelfs veel negatiever dan bijvoorbeeld een print reclame. Daar kan je er nog overheen kijken. Een radiospot die veel te veel wil communiceren communiceert eigenlijks niets. Consumenten onthouden liever niets van de boodschap dan zelf te moeten bepalen wat de belangrijkste mededeling is. Help ze een handje en breng de radiospot terug tot één gedachte.

Koud kunstje van Unox.
Best knap. Unox verkoopt 22 miljoen rookworsten per jaar. Hoe ze dat doen? Al jaren consequent blijven met hun reclame en de winter claimen. Het meeste budget steken ze al jaren in de koude maanden vanaf oktober. Met als doel mensen laten denken; 'Winter is pas echt gezellig met Unox'. Dus kopen we massaal een gezellige winter in de vorm van een rookworst of soep. Dat claimen van een periode kan u ook. Toegegeven, je moet wel het budget en het product hebben om een periode te claimen. Maar het is te doen. En met radio is dat het voordeligst.

Ons brein reageert op alles wat onbekend klinkt.
Dat heeft te maken met ons onbewuste oerbrein. Dat is ingesteld om ons te laten overleven. Daarom geeft het aan onbekende dingen zijn volle aandacht en aan ongevaarlijke niet. Anders zouden we bij het schoenen strikken even alert zijn als bij parachute-springen. Hoe los je dat op in een radiospot? Simpel door clichés te vermijden. Gewoon door iets unieks te zeggen over je bedrijf dat niemand kan zeggen. Bedrijven die dat doen gebruiken meestal geen marketingtaal. Dat hebben ze helemaal niet nodig. Want ze kunnen in simpele taal overtuigen wat ze uniek maakt.

Verkopen gaat via Reputatie-Relatie-Ruil.
Uiteindelijk willen we met reclame toch voor een verkoop zorgen. Een ruil maken. Je geeft het produkt in ruil voor geld. Of een consument een relatie aangaat hangt af van de reputatie. Voor ze overgaan tot zo’n ruil vragen consumenten zich af: Ken ik dit merk? Wat weet ik van dit merk? Het veiligste is als een kennis, vriend of familielid het merk aanbeveelt. Een reputatie of naamsbekendheid bouw je op met reclame. Of knettergoeie service.

Wat moet ik doen, denken of voelen na het horen van een radiospot.
Consumenten zijn extreem kritisch geworden. Één ding is niet veranderd. Het moet duidelijk zijn wat de consument moet doen, denken of voelen na het horen van een radiospot. Dat helpt het effect van de spot enorm. Veel adverteerders willen teveel in hun spot vertellen. Maar vergeten de 'call to action’.

Stop niet teveel informatie in een radiocommercial.
Heel veel informatie uit de koffer toveren werkt ook niet in een radiospot. Het is zelfs veel negatiever dan bijvoorbeeld een print reclame. Daar kan je er nog overheen kijken. Een radiospot die veel te veel wil communiceren communiceert eigenlijks niets. Consumenten onthouden liever nietrs van de boodschap dan zelf te moeten bepalen wat de belangrijkste mededeling is. Help ze een handje en breng de radiospot terug tot één gedachte.

Effectieve radioreclame zet een product of dienst in de spotlights.
Of je spot nu grappig, serieus, emotioneel of actiematig is, alles wat verteld wordt in een spot moet relevant zijn. Het moet je product in het middelpunt plaatsen. Toch horen we regelmatig spots voorbijkomen die met niet relevante zaken de aandacht proberen te trekken en dan overspringen naar het product dat er niets mee te maken heeft. Heel verwarrend voor de consument.

"The most effective ads don’t sell but make people buy"!
In zijn boek ‘how brands grow’ is onderzoeker Professor Byron Scharp heel duidelijk over reclame. “Een merk in het hoofd van de consument kan zorgen voor een aankoop, soms weken of maanden later. Instant opspringen en een aankoop doen komt vrij zelden voor." Tot diezelfde conclusie komt Sarah Gagestein in haar boek: "Denk niet aan een roze olifant”. Zij haalt het exposure effect aan. Aankopen die worden gedaan omdat we ooit een reclame hoorde of zagen.

Radiocommercials zijn in te delen in 2 categorien.
1. Spots die je verwacht.
2. Spots die onverwacht zijn.
De meeste marketeers vinden de tweede categorie te riskant.
De eerste laat iedereen koud.

Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over...
Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over een verkooppraatje.
Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over reclame.
Copywriting voor een radiocommercial gaat niet over branding.
Copywriting voor een radiocommercial gaat over mensen aanzetten iets te DOEN.

Dusan Tadic heeft ook voor RadioHeads gescoord.
Laatst zagen we hem weer scoren. En dachten wij opeens dat hij ook eens voor ons heeft gescoord. Dat was voor de XXimo card. Die toen sponsor was van AZ. Hij vertelde in onze spot dat hij liever geen kaart ontving. Alleen de XXimo card, want daar kon hij overal mee betalen. Dank je Tadic.

Martin van Waardenburg sprak voor ons radiocommercials in .
Iemand die niet veel op heeft met Dusan Tadic hiernaast is Feyenoord fan Martin van Waardenburg. Hij sprak voor ons ook spots in voor het Rotterdamse schoonmaakgroep Beerco. Uitgezonden op Radio Rijnmond. Misschien heb je een spot gehoord want wij maakten er 3.

Gerdi Verbeet sprak voor ons een radiocommercial in.
Wij vroegen Gerdi Verbeet om een spot in te spreken voor De Nederlandse Veteranendag. Haar vader was ook een oorlogsveteraan. Dus dat wilde Gerdi wel. We vonden haar altijd al leuk. Maar nu we haar in het echt gezien hebben zijn we helemaal fan van haar.

Georgina Verbaan sprak voor ons een spot in voor het EYE museum.
Georgina Verbaan heeft heel veel met film. Dus wilde zij voor ons best een spot inspreken voor het Eye filmmuseum omdat dat relevant was. Het filmuseum was heel blij met haar. En wij ook.

Goedele Liekens sprak voor ons een radiospot in.
Ook heel leuk. De altijd charmante Goedele sprak voor ons een radiospot in voor de 1opde5 campagne. Ze zorgde voor 200.000 website bezoekers. Super bedankt, Goedele.